I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Tryb pracy Rady Gminy w Konopiskach, dalej zwanej Radą Gminy, a w szczególności tryb obradowania na sesjach i
podejmowania uchwał oraz zasady powoływania i pracy organów wewnętrznych Rady określa niniejszy załącznik.
§ 2
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele – zawierające formalnie nie wiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania
5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
§ 3
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesje nadzwyczajne są zwoływane na wniosek wójta, co najmniej ¼ ustawowego składu rady a także klubu radnych
§ 4
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad,
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia – jeden z wiceprzewodniczących.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwalaniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia.
Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości na 3 dni przed sesją na tablicach ogłoszeń w sołectwach.
.
§ 5
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach uczestniczą : Wójt oraz z głosem doradczym – Sekretarz i Skarbnik
3. Do udziału w sesjach mogą zostać zobowiązani kierownicy referatów Urzędu Gminy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych
III. Przebieg sesji
§ 6
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie Gminy wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 7
1. Sesje rady są jawne. Publiczność obecna na sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsce.
2. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 8
Rada gminy może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, chyba, że ustawa o samorządzie gminnym stanowi inaczej.
§ 9
przewodniczącego bądź innych radnych rada może postanowić o
przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym
terminie tej samej sesji, w szczególności ze względu na niemożność
rozpatrzenia na jednym posiedzeniu całości spraw porządku obrad,
uzasadnione rozszerzenie porządku, potrzebę dostarczenia dodatkowych
materiałów, dużą ilość dyskutantów lub inne nieprzewidziane przeszkody,
uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie, bądź rozstrzygnięcie spraw.
§ 10
Sesję otwiera i obrady prowadzi przewodniczący Rady Gminy, a w razie jego nieobecności, lub gdy zachodzi uzasadniona potrzeba zastąpienia go w obradach jeden z wiceprzewodniczących.
§ 11
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły; ”Otwieram ......sesję Rady Gminy w Konopiskach”
2. Po otwarciu sesji, przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady i w
porozumieniu z wiceprzewodniczącymi wyznacza nowy (przewidywany termin sesji. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.
§ 12
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący poddaje pod dyskusję projekt porządku obrad rady gminy.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić klub, komisja, radny a także wójt .
3. Rada może odrzucić wniosek, o którym mowa w ust. poprzedzającym, jeśli wymaga rozpatrzenia przez komisję.
4. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę protokołu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym przez terminem obrad i nie musi być odczytywany na sesji.
5. Po wykonaniu czynności w ust. 1 – 2 rada gminy przyjmuje porządek obrad sesji.
§ 13
wykonywaniem mandatu . Składając interpelacje i wnioski radni formułują je ustnie lub na piśmie.
§ 14
Sprawozdania z prac komisji Rady składają przewodniczący komisji .
§ 15
przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
§ 16
- stwierdzenia quorum,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zamknięcia listy mówców,
- ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji
§ 17
§ 18
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję
wypowiadając formułę :”zamykam sesję rady gminy w Konopiskach”
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
posiedzenie.
§ 19.
1.Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad rada gminy
jest związana uchwałami podjętymi na sesji.
2.Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić w trybie ich
uchwalenia. .
§ 20
1.Z każdej sesji biuro rady gminy sporządza protokół stanowiący urzędowy
zapis przebiegu obrad, podejmowanych uchwał i rozstrzygnięć. Do protokołu
dołącza się listę obecności radnych oraz osób zaproszonych przez radę, jak
również podjęte przez radę gminy uchwały z załącznikami i inne materiały
sesyjne.
2.Protokoł wykłada się do wglądu radnym w biurze rady gminy po upływie
10 dni od zakończenia sesji oraz na następnej sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu o których uwzględnieniu decyduje przewodniczący w porozumieniu z wiceprzewodniczącymi. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedkładać je na sesji.
3.Kopie uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zakończenia sesji
wójtowi gminy. Odpisy uchwał oraz wyciągi z protokołu doręcza się
najpóźniej w ciągu 10 dni od dnia zakończenia sesji jednostkom
organizacyjnym gminy, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do
określonych zadań.
III. Uchwały Rady Gminy
§ 21
Sprawy rozpatrywane na sesjach rada gminy rozstrzyga podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami.
Ustalenia rady wymienione w § 2 ust.2 niniejszego Regulaminu wymagają odnotowania w protokole sesji.
§ 22
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy kładu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że inny tryb przewidują przepisy ustawy o samorządzie gminnym.,
§ 23
1.Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: Przewodniczący Rady , Wójt, Klub
oraz co najmniej 3 radnych.
2. Z wnioskiem o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej może wystąpić sołtys w
imieniu zebrania wiejskiego.
3.Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem,
w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o
skutkach finansowych jej realizacji.
§ 24
1.Uchwały rady gminy winny być zredagowane w sposób czytelny,
odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:
a) datę, numer kolejny, tytuł
b) podstawę prawną
c) dokładną merytoryczną treść uchwały
d) określenie organu, któremu powierza się wykonanie,
e) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania
f) inne elementy w razie konieczności np. opisowa treść wstępna, wskazanie
adresatów, zawieszenie wykonania, uzasadnienie
2. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu
jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji
rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia
przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę
§ 25
1.Uchwały podpisuje przewodniczący rady gminy lub wiceprzewodniczący,
który obradom przewodniczył
2.Uchwały opatruje się numerem wg kolejności podjęcia, numerem sesji i
rokiem podjęcia uchwały.
§ 26
Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji.
§ 27
Uchwały przekazuje się Wójtowi Gminy, właściwym jednostkom do realizacji oraz organom nadzoru.
IV. Tryb głosowania
§ 28
1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
2. .Rada gminy stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz
postanowień niniejszego regulaminu rady podejmuje uchwały w głosowaniu
jawnym lub tajnym
3. Rada uchwala statuty gminnych jednostek organizacyjnych oraz
funkcjonujących na terenie gminy jednostek pomocniczych w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu
rady.
4.Regulaminy uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów przy obecności co najmniej połowy składu rady.
§ 29
1.Zwykła większość głosów jest to liczba głosów pozytywnych (za) większa od
głosów przeciw.
2.Bezwzględna większość stanowi co najmniej 50 % plus 1 głos – ważnie
oddanych głosów.(za)
§ 30
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne
uznaje się te, które oddano w każdorazowo określony sposób i na kartach
ustalonych dla danego głosowania.
§ 31
1.Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przy pomocy
wiceprzewodniczących
2.Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji komisja skrutacyjna
złożona wyłącznie z radnych.
V. Wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady gminy.
§ 32
Na pierwszej sesji po wyborach rada gminy wybiera przewodniczącego rady i 2 wiceprzewodniczących .
§ 33
1.Przewodniczącego rady gminy wybiera się spośród radnych z dowolnej
liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych i uczestniczących w sesji w
głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu rady.
2.W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości
głosów głosowanie powtarza się ograniczając się do dwóch kandydatów
którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych
największą liczbę głosów.
3.Wiceprzewodniczących rady gminy wybiera się jak w ust.1.i 2
4.Wybór na stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 3 stwierdza się odrębnymi
uchwałami.
§ 34
Rada gminy może dokonać w toku kadencji, w trybie właściwym dla wyboru, zmian na stanowiska o których mowa w § 33 na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady gminy, w trybie określonym przez ustawę o samorządzie gminnym.
§ 35.
1.W przypadku złożenia rezygnacji przez radnego zajmującego jedno ze
stanowisk wymienionych w § 33 rada gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu
rezygnacji.
2.Sprawy związane z wyborem i zmianami funkcji w radzie stanowią odrębny
punkt porządku obrad.
V. ABSOLUTORIUM
§ 36
1. Na sesji poświęconej rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania rocznego
budżetu gminy, rada gminy po zapoznaniu się z wnioskiem komisji
rewizyjnej oraz z opinią właściwej rzeczowo komisji rady gminy oraz
uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej podejmuje uchwały o jego
przyjęciu i udzieleniu absolutorium wójtowi gminy.
2. Uchwały o których mowa w ust.1 podejmuje się bezwzględną większością
głosów ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym .
3. Uchwała rady gminy w sprawie nie udzielenia absolutorium wójtowi gminy
jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w
sprawie odwołania wójta.
VI . Wspólne sesje
§ 37
1. Rada gminy może odbywać wspólne sesje z innymi jednostkami samorządu
terytorialnego..
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych jednostek.
3. Zawiadomienia o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący,
lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa
radnych z każdej rady
5. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego wspólnej sesji.
§ 38
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki
samorządu terytorialnego, chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji
postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem
uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi stosuje się
odpowiednio przepisy regulaminów rad biorących udział we wspólnej
sesji.
VII. Radni
§ 39
1. Radni mają prawo i obowiązek czynnie uczestniczyć w sesjach rady i pracy
organów rady, do których zostali wybrani lub powołani.
2. Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z wyborcami, których
reprezentują w radzie.
3. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2
razy w roku
4. Radni stosownie do potrzeb przyjmują obywateli w interesujących ich
sprawach w Urzędzie Gminy (w biurze rady gminy) lub miejscach i
czasie przez siebie wyznaczonych.
5. Radni otrzymują legitymację radnego podpisaną przez przewodniczącego rady
6. Radny ma obowiązek wyłączyć się z udziału w rozpatrywaniu sprawy
które dotyczą jego interesu prawnego.
§ 40
1. Radny może domagać się wniesienia pod obrady sesji, a także wnosić na
posiedzenie komisji sprawy, które wynikają z postulatów i skarg wyborców.
2. Radni mają prawo podejmować interwencje w instytucjach których wnioski te
dotyczą.
3. Radni mają prawo kierować do wójta gminy interpelacje we wszystkich
sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.
4. Radni mają prawo zasięgania informacji od pracowników urzędu gminy
jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy oraz wglądu do dokumentów i sporządzania odpisów a także potwierdzania odpisów
przez sekretarza gminy.
5. Odmowa udostępnienia dokumentów może nastąpić jedynie w przypadku
określonym obowiązującymi przepisami, a w szczególności ustawą z dnia
22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych (DZ.U.nr 11.poz.95)
§ 41
1.Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji –
podpisem na liście obecności.
2.W razie niemożności uczestnictwa w sesji lub komisji, radny winien
przed ich terminem w biurze rady złożyć usprawiedliwienie.
§ 42
1.W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania
obowiązków przewodniczący rady gminy może wnioskować o udzielenie
radnemu przez radę gminy „regulaminowego upomnienia”.
2.Uchwałę w tej sprawie Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu złożenia
wyjaśnień, chyba, że okaże się to nie możliwe.
§ 43
1.W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego o rozwiązanie
z nim stosunku pracy rada gminy może powołać komisję dla
szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2.Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie
przewodniczącemu rady
3.Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust.1 rada gminy
winna wysłuchać wyjaśnień radnego.
4. O zmianie miejsca pracy i zamieszkania radni zobowiązani są każdorazowo
powiadomić radę gminy.
§ 44
1.Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy
zawodowej jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do
wykonywania określonych prac.
2.Dokument o którym mowa w ust.1. powinien określić termin i charakter zajęć
oraz zawierać podpis przewodniczącego rady
§ 45
1.W związku z wykonywaniem mandatu radny otrzymuje z budżetu gminy
diety na zasadach określonych odrębnymi uchwałami przez radę gminy
2.W zakresie ustalonym w ustawach radni korzystają z ochrony prawnej
przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
3.Radni korzystają z bezpłatnych przejazdów komunikacji gminnej na
podstawie legitymacji radnego.
VIII. Komisje rady gminy
§ 46
1. Rada gminy powołuje następujące stałe komisje:
a) rewizyjną
b) finansów, gospodarki, rolnictwa, leśnictwa,
ochrony środowiska .
c) samorządu terytorialnego i przestrzegania prawa
d) oświaty, kultury, sportu, zdrowia i spraw społecznych
2. Najpóźniej na piątej sesji po wyborach rada gminy podejmuje uchwały określające składy liczbowe i osobowe komisji.
3. Komisje rady przedkładają radzie gminy roczne plany pracy oraz składają sprawozdania ze swojej działalności.
4. Rada może dokonać zmian w składach liczbowych i osobowych komisji .
5. Rada może powołać komisje doraźne określając każdorazowo ich skład i sposób działania.
6. Rada podejmuje uchwały w sprawach, o którym mowa w niniejszym paragrafie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
7. Przewodniczących komisji i ich zastępców wybierają członkowie komisji.
8. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Gminy
9. W sprawach pilnych posiedzenia może zwołać Przewodniczący Rady Gminy
§ 47
1..Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2.Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi
komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących
3.Komisje wyrażają swoje stanowiska w formie opinii i wniosków
przedkładanych radzie gminy.
4. Komisje odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy
należące do ich właściwości oraz wyrażają opinie i przyjmują
wnioski.
5. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
§ 48
1.Posiedzeniom komisji przewodniczy jej przewodniczący, a razie potrzeby
jego zastępca. Uprawnienia wiceprzewodniczącego w czasie nieobecności
przewodniczącego są takie same jak przewodniczącego komisji.
2.Szczegółowe zasady działania w tym zwłaszcza odbywania posiedzeń,
obradowania oraz powoływania zespołów i podkomisji komisje ustalają we
własnym zakresie w porozumieniu z przewodniczącym rady.
§ 49
1.Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej
połowa ogólnego składu komisji.
2.Przewodniczący komisji co najmniej raz w roku przedstawia na sesji rady
sprawozdanie z działalności komisji.
IX. Obsługa rady gminy
§ 50
1.Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia urząd gminy, w tym bezpośrednią
obsługę organizacyjno-techniczną biuro rady gminy
2.Przewodniczący rady gminy wspólnie z wójtem ustalają szczegółowy zakres
obowiązków pracownika obsługującego radę gminy
3.Biuro rady gminy podlega merytorycznie przewodniczącemu rady gminy.
X. Postanowienia końcowe
§ 51
Przewodniczący Rady Gminy zapewnia przestrzeganie niniejszych postanowień i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.
Uchwała nr 24/III/2002
Rady Gminy w Konopiskach
z dnia 16 grudnia 2002 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy
Na podstawie art. 3 ust.1 oraz art. 18 ust.2 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz.1591, z 2002 r. nr 23 poz.220. z 2002 r. nr 62 poz.558, z 2002 r. nr 113 poz.984)
Rada Gminy Konopiska uchwala co następuje:
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Konopiska stanowiący załącznik do niniejszej uchwały
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się wójtowi gminy
§ 3
Tracą moc: uchwała nr 54/VII/99 z dnia 1999-09-09 w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Konopiska, uchwała nr 81/X/2000 z dnia 2000-02-24 w sprawie zmian w Statucie Gminy Konopiska, uchwala nr 146/XX/2001 z dnia 2001-08-30 w sprawie zmian w Statucie Gminy Konopiska oraz uchwala nr 151/XXI/2001 z dnia 2001-11-01 w sprawie zmian w Statucie Gminy Konopiska.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Śląskiego