<<Powrót
KOMUNIKAT NACZELNIKA PIERWSZEGO URZĘDU SKARBOWEGO
KOMUNIKAT NACZELNIKA PIERWSZEGO URZĘDU SKARBOWEGO
W CZĘSTOCHOWIE w sprawie rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego informuje, że za 2005 rok obowiązują następujące formularze
zeznań podatkowych tj. PIT- 36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 oraz załączniki tj. PIT/0 , PIT/D , P1T/M, PIT/B, PIT-2K, PIT/Z, PIT/X
Formularz PIT-37 przeznaczony jest dla podatników, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody
wyłącznie ze źródeł położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowane na zasadach
ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, nie prowadzili działalności gospodarczej opodatkowanej na
zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej oraz działów specjalnych oraz nie doliczają do
uzyskanych dochodów - dochodów małoletnich dzieci.
Formularz PIT-36 przeznaczony jest dla podatników, którzy uzyskali przychody opodatkowane na zasadach
ogólnych między innymi: z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji
rolnej, najmu dzierżawy lub umów o podobnym charakterze opodatkowanych na zasadach ogólnych.
Formularz PIT-36 i PIT-37 przeznaczony jest zarówno dla podatników rozliczających się indywidualnie
jak i wspólnie z małżonkiem albo w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Formularz PIT-36L dotyczy dochodu z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanego przy
zastosowaniu jednolitej 19% stawki podatku .
Formularz PIT-38 przeznaczony dla podatników, którzy uzyskali dochody ze sprzedaży papierów
wartościowych, / akcji /, udziałów w spółkach mających osobowość prawną
Zeznanie podatkowe składa się w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania podatnika w dniu 31 grudnia 2005r.
Ostateczny termin składania zeznań upływa 02.05.2006 r.

Wzory wszystkich formularzy zeznań udostępnione są również na stronach internetowych:
Ministerstwa Finansów pod adresem: http://www.mf.gov.pl
Izby Skarbowej w Katowicach pod adresem: http://www.isnet.katowice.pl/
Wypełnione zeznania przyjmowane są w wydzielonych punktach tj.
PIT-36,36L - pok.11
PIT- 37, 38 - pok. 2
Punkty przyjęć zeznań czynne są od poniedziałku do piątku w godz. 7-15
a we wtorki i czwartki w godz. 7 - 17.
Podatnicy mogą skorzystać z informacji telefonicznej w zakresie rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych pod następującymi numerami telefonów wewnętrznych: 101, 432, 403 centrala: 325-57-35, 325-57-50, 325-57-53
Podobnie jak w latach ubiegłych istnieje możliwość przesłania zeznań podatkowych i dokonywania wpłat za pośrednictwem jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej. Jednakże koszty z tytułu przesłania zeznania i dokonania wpłat podatku ponosić będą rozliczający się podatnicy.
Nadmienia się, że zgodnie z ustawą o ewidencji i identyfikacji podatników istnieje obowiązek wpisywania na drukach zeznań swojego numeru N I P.
Obowiązek ten będzie bezwzględnie egzekwowany dla zapewnienia prawidłowej identyfikacji podatników. Wpłat należnego podatku dochodowego za 2005 r. należy dokonać na następujący numer rachunku bankowego tutejszego urzędu:
NBP O/O Katowice 21101012120014142223000000
na blankiecie wpłaty należy umieścić symbol zeznania podatkowego, którego dotyczy wpłata. Zwrot nadpłaty podatku będzie dokonywany :
-na wskazany rachunek bankowy podatnika obowiązanego do posiadania rachunku bankowego;
-w gotówce / wypłata z kasy lub w formie przekazu pocztowego /, jeżeli podatnik nie jest obowiązany do
posiadania rachunku bankowego, chyba że zażąda zwrotu nadpłaty na rachunek bankowy.
W związku z powyższym zachodzi konieczność aktualizacji zgłoszonych do Urzędu numerów rachunków
bankowych. Aktualizacji dokonuje się na druku NIP-3 .
Nadpłata, której wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym
(tj. 8,80 zł), podlega zwrotowi wyłącznie w kasie.
W przypadku zwrotu nadpłaty w kasie urzędu - podatnik zobowiązany jest do osobistego stawienia w
wyznaczonym przez urząd miejscu i czasie.
Nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszona o koszty jej zwrotu, czyli o kwotę
4,70 zł + 1% od całości nadpłaty.